AD Economie

Published on december 6th, 2018 | by Irene van den Berg

0

Psychologeld – Schiphol

Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons economisch gedrag.

Kan Schiphol nog verder groeien? Voor de kerst moeten de luchtvaartsector, omwonenden en overheden hier samen een advies over uitbrengen aan de minister. Fijn hoor, dat er allemaal mensen mogen meepraten over de toekomst van de luchthaven. Alleen zijn ze met zijn allen aan het bakkeleien over de verkeerde vraag. Het dilemma is helemaal niet of uitbreiding kán. Als je de geluids- en milieunormen maar genoeg naar je hand zet, is alles mogelijk. Het echte vraagstuk is of we groei wíllen. Worden Nederlanders er gelukkig(er) van als de luchthaven nog verder groeit?

Er is een heel goede reden dat het overlegorgaan niet mag nadenken over deze filosofische vraag. Dan duurt het allemaal nog veel langer. De voorstanders van groei hebben daar veel te veel haast voor. En dus steekt iedereen zijn eigen voorspelbare riedeltje af. Omwonenden klagen over geluid, natuurorganisaties waarschuwen voor de uitstoot van CO2 en fijnstof, en de luchtvaartsector benadrukt dat groei belangrijk is voor de aantrekkingskracht van Nederland voor buitenlandse bedrijven. En dus voor onze economie en werkgelegenheid. Niet gek dat ze er samen niet uitkomen.

Hoe interessant zou het zijn als ze samen zouden nadenken over de invloed van de groei van Schiphol op ons geluk. Dan pas komen er echt boeiende dilemma’s op tafel, zoals: hoe essentieel is een schone lucht voor ons geluk, en zijn we bereid daarvoor minder te reizen? En is klimaatverandering zo funest voor ons geluk dat we bereid moeten zijn om economische groei in te leveren? Of is dat een no-go?

In zo’n overleg mag Schiphol de economische-groeikaart alleen spelen als de directeur kan uitleggen waarom die groei zó belangrijk is dat-ie ten koste mag gaan van onze natuur en gezondheid. Andersom moeten natuurorganisaties de milieuschade van de groei van Schiphol concreter maken. Leg nu eens goed uit waarom het belangrijk is dat wij onze zomer spenderen op Texel in plaats van Tenerife. En de verboden woorden zijn: fijnstof en CO2-uitstoot. 

Ik zeg niet dat dat gemakkelijk wordt. De een zijn geluk is de ander zijn ongeluk. Ik word heel blij van een vakantie in de Verenigde Staten, maar ik kan me voorstellen dat niet alle inwoners van Hoofddorp zo enthousiast zijn over mijn reislust. En een nieuwe baan op Schiphol is natuurlijk prachtig. Maar de achtduizend fijnstofdoden die vorig jaar vielen in Nederland – zo berekende het wetenschappelijke tijdschrift The Lancet – kunnen helemaal nooit meer werken.

Over één ding zijn we het hopelijk allemaal wel eens: ons geluk kent meer parameters dan geld en werk. Als het over de groei van Schiphol gaat, heb ik ook niet alle antwoorden, maar laten we in elk geval beginnen met het stellen van de juiste vragen.

Maakt de groei van Schiphol ons gelukkiger?

Tags: , , , , , ,


About the Author

is onafhankelijk (onderzoeks)journalist en schrijft over sociale en ecologische kwesties, zoals armoede, klimaatverandering en de keerzijde van de consumptiemaatschappij. Haar publicaties verschijnen onder meer in OneWorld, NRC en Vrij Nederland.



Comments are closed.

Back to Top ↑