Published on juni 29th, 2016 | by Irene van den Berg
0Je smartphone als portemonnee
Met de app Tikkie kun je sinds vorige week geld overmaken via Whatsapp. Betalen met je mobieltje kan natuurlijk al veel langer. Welke mogelijkheden zijn er als je je smartphone wil gebruiken als portemonnee?
1) Betalen per sms
Voor kleine bedragen is sms een gemakkelijk betaalmiddel. Niet gek dat goede doelen er veel gebruik van maken. Met één berichtje maak je snel een paar euro over. Het bedrag wordt opgeteld bij je telefoonrekening. Betalen per sms wordt ook veel gebruikt voor parkeren. Je parkeert je auto en stuurt een sms met het zonenummer van de parkeerplaats en kenteken van de auto. Het systeem bevestigt per sms dat het parkeren is begonnen. Wanneer je weer weg rijdt, moet je opnieuw een sms sturen. Overigens betaal je bij parkeren niet echt met sms. Je betaalt meestal achteraf door automatische incasso of met een creditcard.
Nadeel: niet mogelijk voor grote bedragen.
Voordeel: iedereen kan er gebruik van maken. Het maakt niet uit waar je bankiert, via welke aanbieder je belt en je hebt er ook geen speciale telefoon voor nodig.
Voorbeelden: SMSParking en Park Mobile
2) Contactloos betalen
Steeds meer banken ontwikkelen een app waarmee je contactloos kunt betalen. Je hoeft alleen je mobieltje (of pas) dichtbij het betaalautomaat houden. Bij bedragen tot 25 euro heb je geen pincode nodig. De technologie waarmee dit gebeurt – Near Field Communication (NFC) – is nog volop in ontwikkeling. NFC werkt dan ook nog niet op iedere telefoon en bij iedere provider.
Nadeel: het systeem is behoorlijk fraudegevoelig. Kwaadwillenden hoeven niet eens je smartphone te stelen. Een crimineel kan je contactloos zakkenrollen door met een mobiel betaalapparaat langs je te lopen. Heeft hij geen pincode, dan kan hij maximaal twee keer 25 euro afschrijven. Geen groot bedrag, maar wel snel verdiend.
Voordeel: Het aantal winkels waar je contactloos kunt betalen neemt snel toe.
Voorbeelden: Rabo Wallet, ING Mobiel Bankieren App
3) Mobiel bankieren
Internetbankieren via een app op je mobiel is razend populair. In 2015 verliep dertig procent van alle internetbetalingen via mobiele apparatuur. Een groot verschil met internetbankieren op je computer is dat je eenvoudiger inlogt. Dat is prettig, maar maakt het systeem ook fraudegevoeliger. Het is verstandig om de betaalmogelijkheden daarom in te perken. Zo kun je het maximale bedrag inperken of instellen dat je alleen geld kan overmaken naar rekeningnummers uit je adresboek. Wil je toch buiten deze beperking geld overmaken, dan moet je de betaling bevestigen met een Random Reader (Rabobank), e.dentifier (ABN AMRO), Tan-code (ING) of een digipas (SNS Bank).
Voordeel: je kunt overal je bankzaken regelen, ook onderweg.
Nadeel: minder functionaliteiten dan bij internetbankieren.
Voorbeelden: ING, ABN Amro, Rabobank, SNS Bank, Triodos, ASN Bank, Knab en RegioBank hebben een mobiel bankieren app.
4) Betalen met een app
Er komen steeds meer betaalapps die gekoppeld zijn aan een andere betaalmethode zoals iDEAL of je creditcard. Tikkie, de nieuwe app van ABN Amro maakt het mogelijk via WhatsApp betaalverzoekjes te versturen aan vrienden, met daarin een link naar iDEAL. Tikkie is niet de eerste app die het makkelijker moet maken om een rekening te delen. Zo zette ING eerder al Twyp op en de Rabobank startte GRPPY. Maar betaalapps zijn er niet alleen voor vrienden onderling. Met MyOrder, dat gekoppeld is iDEAL, PayPal of creditcard kun je al op zo’n 11.000 plaatsen mobiel bestellen en betalen. Bijvoorbeeld in de horeca en bij bioscopen.
Voordeel: de betaalapps zijn speciaal gericht op gebruikersgemak
Nadeel: er ontstaat een heel woud aan betaalapps, wat het niet overzichtelijker maakt.
Voorbeelden: Tikkie, MyOrder, Bunq
Veiligheid voor alles
Tips om zo veilig mogelijk te betalen met je betalen:
- Download updates op tijd
- Beveilig je telefoon met een password
- Kies voor een beveiligd Wifi-netwerk
- Dowload een anti-virus app (alleen voor Android)