Published on augustus 29th, 2014 | by Irene van den Berg
0Is de elektrische auto ook goed voor je portemonnee?
Elektrische auto’s worden steeds populairder. Er rijden er al zo’n 40.000 rond in Nederland. Dat is goed nieuws voor het milieu. Auto’s met een stekker stoten namelijk geen CO2 en maar heel weinig fijnstof uit. Bovendien zijn ze een stuk stiller. Maar hoe zit het met het prijskaartje van elektrisch rijden?
Slecht nieuws
Eerst het slechte nieuws: de aanschaf van een elektrische auto is duur. Dat komt door de speciale batterij. De goedkoopste Nissan Leaf kost bijvoorbeeld al meer dan 30.000 euro. “En het is erg onzeker wat je daar over een paar jaar nog voor terugkrijgt”, waarschuwt Menno Neeteson van de ANWB. Hij verwacht dat elektrische auto’s snel goedkoper zullen worden omdat de batterij wordt doorontwikkeld. “De vraag is wat je dan nog terugkrijgt voor de eerste modellen”, aldus Neeteson.
Maar in gebruik zijn de elektrische auto’s wel voordelig. Zo ben je maar weinig geld kwijt aan onderhoud. Een elektromotor zit simpeler in elkaar dan een verbrandingsmotor. Bovendien heeft een elektrische auto minder bewegende delen die gevoelig zijn voor slijtage. Je krijgt dus niet na iedere onderhoudsbeurt een vette rekening van de garage.
4,5 cent per kilometer
Ook de brandstofkosten van een elektrische auto zijn een stuk lager dan van bolides die op benzine of diesel rijden. “Bij een elektrische auto liggen de energiekosten op gemiddeld 4,5 cent per kilometer, bij een benzineauto’s is dat zo’n 14 cent per kilometer. Voor een dieselauto betaal je gemiddeld 8 cent per kilometer”, rekent Neeteson voor.
Daar komen wel extra kosten bovenop, namelijk die voor de oplaadpaal. Heb je een eigen oprit, dan liggen de kosten zo rond de 1.500 euro voor het oplaadpunt en de installatie.
Heb je geen ruimte voor een paal bij je huis, dan kun je er een bij de gemeente aanvragen. In veel gemeentes heb je recht op een oplaadpaal binnen 300 meter van je woning. De oplaadpaal zelf is dan gratis maar je betaalt wel een opslag op je energiekosten. Soms moet je een abonnement afsluiten, waar ook weer kosten aan verbonden zijn.
Snelladers
Het duurst zijn de snelladers van bijvoorbeeld Fastned, waarmee je je auto binnen een kwartier of een half uur kunt opladen. Die oplaadpunten zijn nu nog voor noodgevallen want de brandstofkosten liggen soms 3 maal keer zo hoog als bij een oplaadpunt aan huis. In dat geval is opladen dus duurder dan tanken.
De overheid wil elektrisch rijden stimuleren met een aantal belastingvoordeeltjes. Zo betaal je als bestuurder van een elektrische auto, in ieder geval nog dit jaar, geen belasting over de aanschafprijs en geen wegenbelasting. Voor zakelijke rijders is de bijtelling van een elektrische auto’s lekker laag. Voor auto’s op stroom moet je nu 4% van de prijs optellen bij je bruto-inkomen, tegenover een bijtelling tot wel 25% voor auto’s die op diesel of benzine rijden.
Ondernemers kunnen hun auto bovendien deels aftrekken als milieuvriendelijke investering.
In beweging
“Omdat de markt voor elektrisch rijden zo in beweging is en er zo veel onduidelijk is over de inruilwaarde van een elektrische auto, is het lastig te zeggen of elektrisch rijden goedkoper of duurder is dan rijden in een benzine- of dieselauto.
Naar verwachting zal elektrisch rijden de komende jaren wel steeds goedkoper worden. De elektrische auto wordt nu nog vooral geleaset door zakelijke rijders. Bij een leasecontract is het namelijk wel helemaal helder wat de kosten zijn en hoef je je geen zorgen te maken over de inruilwaarde”, concludeert Neeteson.
Is de elektrische auto ook goed voor je portemonnee?