De Persdienst

Published on september 27th, 2014 | by Irene van den Berg

0

Geen hoge schadevergoeding bij vakantieleed

Fijne vakantie gehad? Waarschijnlijk is dat een van de meest gestelde vragen in september. Doorgaans krijgt de vraagsteller dan een razend enthousiast verhaal over goed weer en lekker eten.

Maar er zijn ook pechvogels met anekdotes over ongedierte, lawaai of slechte service tijdens de vakantie. Zij kunnen soms compensatie krijgen voor hun vakantieleed, maar alleen als ze tijdig hebben geklaagd.

Klagen en claimen
Wanneer een vakantie niet aan de verwachtingen voldoet, heb je als consument altijd de mogelijkheid om te klagen en te claimen. Zo kreeg rechtsbijstandsverzekeraar DAS de afgelopen maanden weer honderden vragen over vakantieleed. “Opvallend is dat er een verschuiving te zien is in het soort vragen. Die vragen gaan meestal niet over wat vakantiegangers moeten doen, maar over hoe veel vergoeding ze kunnen verwachten”, vertelt Mireille Detrixhe van DAS.

Allereerst is het natuurlijk belangrijk dat het probleem wordt opgelost. Volgens DAS gaat dat vaak goed. “Reisorganisaties lijken de klachten serieus op te pakken.”

Daar blijft het vaak bij. Vakantiegangers krijgen maar heel soms compensatie in geld voor hun vakantieleed. “Reisorganisaties zijn niet snel bereid vrijwillig hoge compensaties toe te kennen”, zegt Detrixhe.

Bonnen
Wat de consument kan verwachten, hangt af van de schadeclaim. Soms is er direct aanwijsbare schade. Bijvoorbeeld omdat het kookstel in je appartement kapot was en je daarom verplicht buiten de deur moest eten. Je maakt dan een goede kans de kosten vergoed te krijgen, al moeten de in rekening gebrachte kosten wel redelijk zijn. Het is bijvoorbeeld niet de bedoeling dat je dan een week lang iedere avond in een driesterrenhotel eet. Bewaar altijd de bonnen goed, zodat je een bewijs van de kosten hebt.

Soms kan aan schade niet direct een prijskaartje worden gehangen. Denk aan geluidsoverlast door een verbouwing. Ook dan heb je als consument volgens de wet recht op een schadevergoeding van maximaal de reissom vanwege ‘de derving van reisgenot’.

“Niet iedereen is even realistisch. Er zijn bijvoorbeeld mensen die verwachten de helft van de reissom terug te krijgen als de vaatwasser in het vakantiehuisje het liet afweten”, vertelt Detrixhe.

Contact
Neem altijd direct contact op met het bedrijf waarbij je de accommodatie hebt geboekt. Degene met wie je afrekent, is in eerste instantie aansprakelijk. Dat kan het hotel of de camping zelf zijn, maar ook het reisbureau of de reisorganisatie.

“Doe dat nog tijdens de vakantie. Dan geef je de reisaanbieder de kans het probleem te verhelpen. Het is niet slim 2 weken op vakantie te zitten mokken en vervolgens thuis te gaan klagen”, tipt Mirjam Dresmé van de ANVR.

Geschillencommissie Reizen
Is de reisorganisatie aangesloten bij de Geschillencommissie Reizen, dan kun je daar met je klacht terecht. Voordeel is dat de kosten niet al te hoog zijn, maximaal 127,50 euro klachtengeld. Je moet je klacht wel binnen een maand na terugkomst indienen en de reisorganisatie moet aangesloten zijn bij de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) of zelfstandig staan ingeschreven bij de Geschillencommissie Reizen. Is de reisorganisatie niet aangesloten of heb je geen pakketreis, maar bijvoorbeeld alleen een losse hotelkamer geboekt, dan rest alleen nog een gang naar de rechter.

De kans op succesvol procederen is groter als je op vakantie goed je huiswerk hebt gedaan. Leg de klacht schriftelijk vast, noteer wanneer en met wie je hebt gesproken en welke toezeggingen zijn gedaan. En maak ook foto’s en/of video-opnamen.

Geen hoge schadevergoeding bij vakantieleed


About the Author

is onafhankelijk (onderzoeks)journalist en schrijft over sociale en ecologische kwesties, zoals armoede, klimaatverandering en de keerzijde van de consumptiemaatschappij. Haar publicaties verschijnen onder meer in OneWorld, NRC en Vrij Nederland.



Comments are closed.

Back to Top ↑