De Persdienst

Published on januari 21st, 2014 | by Irene van den Berg

0

Bijna net als in Barcelona

In de eerste overdekte markthal van Nederland kun je straks ook comfortabel winkelen als het guur en regenachtig is. Maar de marktkooplui voor de deur blijven liever in de kou staan.

Wie op een grauwe winderige dag tussen de wolkenkrabbers in Rotterdam loopt, waant zich niet snel in Barcelona of Valencia. Toch hebben deze steden straks een leuke overeenkomst: een overdekte markthal met eetkraampjes en restaurantjes waar de geuren van verse vis, pas gebakken brood en bijzondere kazen je tegemoet komen. In de oktober wordt de eerste permanente versmarkt van Nederland geopend, in hartje Rotterdam tussen de Blaak en de Binnenrotte.

De contouren van het imponerende gebouw zijn nu goed zichtbaar. Als je vanaf de Van Brienenoordbrug het centrum binnen rijdt kun je de veertig meter hoge boog bijna niet missen. In de schil van het gebouw, dat zo groot is als een voetbalveld, komen meer dan tweehonderd appartementen. “In de penthouses kun je dwars door de vloer naar de marktvloer kijken”, vertelt Krystle de Koster van projectontwikkelaar ProVast. Daarvoor moet je wel zo’n 1.75 miljoen neertellen.

De marktvloer biedt plaats aan uit honderd kramen met eten, bloemen en planten. Ook is ruimte gereserveerd voor een aantal restaurantjes, van sushibar tot trattoria. In de kelder komt een grote Albert Heijn. Of het ook de levendige markt wordt waar gemeente en projectontwikkelaar op hopen, moet nog blijken. Volgens De Koster zijn ‘gesprekken met potentiële huurders in volle gang’ maar ze kan nog geen namen noemen van partijen die zeker een stand gaan huren.

Tussen de marktkooplui, die iedere dinsdag en zaterdag buiten voor de deur staan, zitten in ieder geval weinig gegadigden. Op het Binnenrotteplein in Rotterdam huist de tweede weekmarkt van Nederland –  alleen de Haagse markt op de Herman Costerstraat is groter – . “Ik ken geen marktkooplui die willen verhuizen naar de overdekte markt”, zegt Rob den Dunnen, markthandelaar in textiel die optreedt als woordvoerder namens de marktlieden.

Volgens den Dunnen is de markthal bedoeld voor winkeliers, een ander type ondernemer dan de marktkoopman. “De marktkoopman staat voor dag en dauw op om in weer en wind zijn kraam op te bouwen en is iedere dag weer op een andere plek. De winkelier opent pas om negen uur zijn winkel maar moet soms wel zeven dagen in de week werken”, legt hij uit. De Koster beaamt dat zij vooral zoeken naar ‘winkeliers die elders al een zaak hebben en nu een vestiging willen openen in de nieuwe markthal.’

Omdat de markthal ook een ander publiek zal trekken – geen koopjesjagers maar juist de meer vermogende stadsbewoners – is Den Dunnen niet bang voor concurrentie. Wel is hij kwaad over het voornemen plannen van de gemeente om de weekmarkt te verkleinen met tientallen kramen. “Belachelijk, hierdoor raken een paar honderd mensen hun werk kwijt”, briest de markthandelaar.

Boze tongen onder de marktkooplui beweren dat de gemeente dit doet om bezoekers naar de permanente versmarkt te trekken. De gemeente ontkent dat.  “Het doel is om het marktplein er wat netter uit te laten zien, bijvoorbeeld door meer groen. Ook willen we een einde maken aan lege plekken”, aldus Edwin Cornelisse van de gemeente Rotterdam.

Markthal Rotterdam
Winkelen: 100 kramen, 15 speciaalzaken en Albert Heijn, Etos en Gall & Gall
Horeca: 
8 restaurants
Wonen: 
228 appartementen
Bezoekers:  
4,5 tot 7 miljoen per jaar
Parkeren:  
1.200 parkeerplekken in souterrain
Openingstijden: 
7 dagen per week, van 9:00 tot 20:00 uur
Opleverdatum:  
oktober 2011
Meer info: www.markthalrotterdam.nl

 


About the Author

is onafhankelijk (onderzoeks)journalist en schrijft over sociale en ecologische kwesties, zoals armoede, klimaatverandering en de keerzijde van de consumptiemaatschappij. Haar publicaties verschijnen onder meer in OneWorld, NRC en Vrij Nederland.



Comments are closed.

Back to Top ↑