Metro

Published on januari 27th, 2016 | by Irene van den Berg

0

Lieve wanbetaler

Wij willen graag weten hoe het met u gaat. Een stukje interesse naar onze wanbetalers toe, zeg maar. Sorry, u voelt zich misschien aangevallen door de term wanbetaler. We bedoelen gewaardeerde-klanten-die-nog-niet-aan-betalen-toe-zijn-gekomen. We willen graag weten waarom we nog geen betaling van u hebben mogen ontvangen. En of u genegen bent binnenkort alsnog te gaan dokken.

Misschien moeten we even uitleggen waarom we zo vriendelijk zijn. Want dat bent u niet van ons gewend. Wij doen mee aan een initiatief van bedrijven die begripvol zijn naar wanbetalers. En we zijn in goed gezelschap. Energiebedrijf Nuon is van de partij, en ook telecomproviders KPN, T-Mobile en Vodafone en woningcorporatie Rochdale doen mee. Bij elkaar ruim twintig partijen. Met zijn allen hebben we een manifest ondertekend voor meer compassie voor onze niet-betalende medemens.

Wij willen af van boze aanmaningen met nodeloos grievende zinnen als ‘Uit onze administratie is gebleken dat de hieronder vermelde facturen nog niet door u zijn voldaan’. Of: ‘Indien wij het openstaande bedrag niet binnen veertien dagen hebben ontvangen, dragen wij de vordering ter incasso over.’ Dat is zó negatief. Misschien was u net van plan het geld over te maken. Als u dan zo’n ongezellige brief krijgt, dan heeft u daar meteen helemaal geen zin meer in. Dat begrijpen wij goed.

Wij willen u daarom vragen waarom u niet heeft betaald. Zodat we met u kunnen meedenken, natuurlijk. Heeft u weer te veel besteld bij Wehkamp of Zalando? No offence, de marketing van die webshops is gewoon ontzettend goed. Iedere keer weer diezelfde advertenties in beeld. Je moet dan wel heel sterk in je schoenen staan om geen dure laarzen te bestellen. Of gooit u onze facturen sowieso het liefst direct bij het oud papier? Dat begrijpen wij ook heel goed, hoor. Het is vast niet uw hobby om de energie- of telefoonrekening te betalen. En ook de huur is zo’n vervelende terugkerende kostenpost.

Maar ja, u moet dus wel betalen. Onze boodschap is dan misschien wel verpakt in een vriendelijk jasje. Dat betekent niet dat u onder onze factuur uitkomt. U moet gewoon lappen. En snel een beetje. Sorry, dat laatste was een slip of the tongue. Al moet u snappen dat ons begrip ook weer niet eindeloos duurt. Als u niet binnen 14 dagen betaalt, dan krijgt u de volgende keer een brief van het stapeltje eikels-die-ook-na-onze-begripvolle-brief-niet-dokken.

De horken die eerst op debiteurenbeheer werkten, hebben we trouwens verplaatst naar onze klantenservice. Daar voelden ze zich meteen helemaal thuis. Dus als u heimwee heeft naar ons oude toontje, dan belt u gewoon even naar de klantenservice.

Lieve wanbetaler


About the Author

is onafhankelijk (onderzoeks)journalist en schrijft over sociale en ecologische kwesties, zoals armoede, klimaatverandering en de keerzijde van de consumptiemaatschappij. Haar publicaties verschijnen onder meer in OneWorld, NRC en Vrij Nederland.



Comments are closed.

Back to Top ↑