Published on december 2nd, 2015 | by Irene van den Berg
0De strijd om jong en gezond
Mike (21) en Gerard (23) zijn een stel. Ze zijn net klaar met hun studie en gaan volgend jaar de wereld rondreizen. Kinderen willen ze – nog lang – niet. Is het dan niet raar dat kraamzorg onder hun zorgverzekering valt?
Esther (34) doet er alles aan om zo gezond mogelijk te leven. Ze sport veel, let op haar voeding en heeft nog nooit een sigaret aangeraakt. Is het dan niet raar dat ze wel betaalt voor allerlei stoppen-met-rokenbehandelingen?
Hans (75) heeft al jaren een kunstgebit. Is het dan niet raar dat er een fluoridebehandeling voor kinderen in zijn zorgpakket zit?
Nee, dat is niet raar. Al deze zorg valt onder onze basisverzekering. Esther betaalt mee aan het kunstgebit van Hans. Mike draagt bij aan de ivf-behandeling van Esther en Hans dokt mee aan de foto’s van het gebroken been van Mike na een te harde landing bij het paragliden in Colombia. Als iedereen voor zijn eigen zorg zou betalen, dan zou die voor sommigen – zoals ouderen, gehandicapten en chronisch zieken – totaal onbetaalbaar zijn.
Zolang je jong en gezond bent, betaal je vooral voor de zorg voor anderen. Het is weer overstapseizoen en dus is de strijd om de jonge gezonde Nederlander losgebarsten. Wanneer ik de tv aanzet, vertellen allerlei hippe twintigers mij in reclamespotjes dat ze weinig willen betalen voor hun zorgverzekering en dus zijn overgestapt naar zorgverzekeraar Kostbijnanikzzz, of zoiets.
Ik snap best dat je als zorgverzekeraar liever een sportieve knaap van 22 in je klantenbestand hebt, dan een zorgverslindende bejaarde. Maar ik baal er wel van dat verzekeraars nieuwe klanten proberen te lokken van de zorgpremie die ik iedere maand ophoest. Tussen september 2014 en februari 2015 gaven zorgverzekeraars maar liefst 72 miljoen euro aan reclame. Bijna 25 procent meer dan het jaar ervoor. Ik ben benieuwd hoeveel geld ze er dit jaar tegenaan gaan klappen.
Voor de consument is dit weggegooid geld. Die reclames helpen je totaal niet bij het kiezen uit hele zorgpakkettenbrij. Daar komt nog bij dat zorgverzekeraars vaak met zichzelf concurreren. Achter de meer dan veertig labels in Nederland, zitten slechts negen zorgverzekeraars. Zo vallen Zekur.nl, Univé en Promovendum allemaal onder VGZ en lopen ze elkaar vliegen af te vangen van hetzelfde forse marketingbudget. Ik heb liever dat ze dat geld steken in goede zorg of een lagere premie.
En gelukkig denken Mike, Gerard, Esther en Hans er net zo over. Zorgverzekeraars die in 2014 het meest uitgaven aan reclame zagen klanten vertrekken. Terwijl verzekeraars die weinig poen verkwistten aan commercials juist relatief de meeste nieuwe klanten wisten binnen te harken.
Dus verzekeraars, is het dan niet raar dat ik wel betaal voor allerlei reclamespotjes?