AD Economie

Published on februari 23rd, 2017 | by Irene van den Berg

0

Psychologeld – Friends

Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons economisch gedrag.

Hoe houden we de zorg betaalbaar? Het is een van de grote verkiezingsthema’s. Het zou helpen als we allemaal wat gezonder gaan eten. Overgewicht kost Nederland meer dan 1 miljard aan medische zorg. Tel daarbij zo’n 2 miljard omdat we door die extra kilo’s minder productief zijn op ons werk, of zelfs arbeidsongeschikt raken. En die bedragen lopen alleen maar op. Een cruciale vraag is dus: hoe verleid je Nederlanders tot het eten van sla en wortels in plaats van kroketten en slagroomtaart?

Meer reclame voor gezond eten, leek mij een slim plan. En dan weg met die irritante nieuwe reclame van McDonald’s, je weet wel, die met dat orkest en die verbaasde mensen. Uit een experiment van de Engelse Brunel-universiteit blijkt dat snoep- en fastfoodreclames inderdaad aanzetten tot ongezond eetgedrag. Maar dat wil niet zeggen dat we nu allemaal naar filmpjes over quinoa en cranberry’s moeten gaan kijken. Commercials over gezond eten kunnen ook slecht uitpakken.

Het experiment ging als volgt: studenten kregen een aflevering van Friends te zien, onderbroken door acht reclames. Na afloop mochten de proefkonijnen kiezen uit een pakket met ongezonde of gezonde producten. De studenten die meer reclames met snacks hadden gezien, kozen vaker de mand met chocola en Pringles.

Opvallend is dat vooral jongeren die op dieet waren, zich lieten beïnvloeden door de gezonde reclames. Dat klinkt als goed nieuws, maar de onderzoekers zien dat anders. De afvallers wilden eigenlijk niets, maar kozen toch maar het pakket met bananen en mueslirepen. Volgens de wetenschappers werkt gezonde reclame vaak omgekeerd. Het geeft de kijker een excuus om te veel ‘gezonde’ calorieën te eten.

Gelukkig is er goed nieuws uit België: consumenten die online winkelen zijn beter bestand tegen ongezonde verleidingen. Dat blijkt uit een recente analyse van duizenden winkelbezoeken door wetenschappers van de Universiteit Gent. Deelnemers vulden hun boodschappenkarretje in de supermarkt voor 10,4 procent met ongezonde troep. Maar in hun online boodschappenmandje lag maar voor 5,7 procent aan snacks. De verklaring ligt voor de hand: de supermarktbezoeker moet weerstand bieden aan een echte chocoladereep; de internetshopper alleen aan een plaatje.

Online supermarkten gaan dit jaar naar verwachting 30 procent meer omzetten. Hopelijk helpt dat de zorgkosten wat omlaag. Dan moeten we onze fietstochtjes naar de supermarkt wel vervangen door iets anders actiefs. En die tijd niet gebruiken om de zoveelste herhaling van Friends te kijken. Want eten uit verveling is ook een grote valkuil.


About the Author

is onafhankelijk (onderzoeks)journalist en schrijft over sociale en ecologische kwesties, zoals armoede, klimaatverandering en de keerzijde van de consumptiemaatschappij. Haar publicaties verschijnen onder meer in OneWorld, NRC en Vrij Nederland.



Comments are closed.

Back to Top ↑